Концепцията на ритейл парковете, които изграждаме, е подчинена на удобството на клиентите
Специално интервю на Иван Граматиков - мениджър управление на активи във "Видеолукс Холдинг" за в-к 24 часа
HOLIDAY PARK Перник бе отворен преди седмица. Има ли свободни площи, или всички са заети вече?
- В парка няма свободни площи, но не всички магазини са отворили. Някои от тях ще заработят през това лято, има и такива, които ще са готови наесен.
Защо избрахте точно тази локация за първия си ритейл парк?
- Перник е един от добре развиващите се български градове и е в близост до София. Търсейки локация за откриване на магазин Praktiker, решихме, че можем да развием проекта в ритейл парк, който да бъде удобен за всички наши клиенти от целия регион на Югозападна България.
Какви магазини могат да открият хората в ритейл парка?
- Могат да намерят магазини, типични за ритейл парк. Имаме освен Praktiker и хранителен магазин, за дрехи и обувки, за стоки, които са свързани с дома, за спорта и домашните любимци. Изградена е и зона за хранене. Така че всъщност всичко, от което имат нужда хората в ежедневието си, може да бъде намерено в ритейл парка.
Присъстват добре познати и харесвани от българските потребители международни и родни марки като: Praktiker, Lidl, LC WAIKIKI, New Yorker, Pepco, Sinsay, Numero Uno, dm, “Нечовешки магазин д-р Стефанов”, “Мебели Виденов”, Sport Vision, Mat Star, TERRANOVA, KiK, TEDi и OPTICLASA.
С какво се отличава HOLIDAY PARK Перник?
- Концепцията на ритейл парка е различна от познатите молове. При нас всичко е свързано с удобството на клиентите. Нямаме излишни общи части, което спестява лутане, както обикновено се случва в търговските центрове.
При нас клиентите могат да паркират удобно, да влизат в магазините, които ги интересуват, да пазаруват и да си тръгнат. Това е най-голямото преимущество на ритейл парковете - печеленето на време.
За търговците също е доста по-добър вариант, особено в регионалните градове. HOLIDAY PARK е бранд, който ще развиваме, ще имаме нови локации в София, Стара Загора, Пазарджик, Хасково и в други градове. Търсим синергията между нашите магазини Praktiker и Технополис с партньорите ни, а всичко това е подчинено на удобството на клиентите.
Инвестицията в Перник е за 40 млн. лв. Каква възвращаемост търсите?
- Нашата концепция като холдинг е дългосрочна. Целта ни не е да развием ритейл парка и след това да го продадем в търсене на бърза възвращаемост. Гледаме дългосрочно на всяка наша инвестиция, включително и на тази в Перник. Това е и причината да подбираме внимателно локациите за нашите магазини с марките Praktiker и Технополис. По същия начин гледаме дългосрочно на партньорствата и синергията с всички останали магазини. Във всеки наш проект, във всеки град, където стъпим, се стремим да бъдем център на търговията.
Друга наша основна цел е да развиваме градската среда. Затова и проектите ни са с много зеленина, използваме екологична енергия. Стремим се да има добавена стойност към градската среда, да изграждаме устойчив модел на бизнес в полза на потребителите. И макар фокусът на ритейл парковете да не е развлечението, ние имаме проекти за детски площадки, зони за хранене.
Силният тласък, който получи онлайн търговията през последните две години, отразява ли се на физическите магазини?
- Безспорно онлайн търговията получи тласък, но той се дължеше на рестриктивните мерки по време на пандемията. С отпадането им хората отново се върнаха в магазините. Поради това не наблюдаваме негативно въздействие и намаление на посещаемостта.
Голямата търговска площ и свободният достъп до магазините в ритейл парковете, се възприемат за безопасна среда и поради това те не бяха затворени по време на пандемията за разлика от моловете. Успоредно с това ние развиваме и нашите онлайн канали за продажби, така че да има синергия между тях и магазините ни.
Може ли ритейл парковете да се определят като бъдещето на търговията? Или има място и за още молове?
- И ритейл парковете, и моловете имат своето място в България. Но за последно мол у нас е откриван преди години, основна част от този тип търговски центрове са концентрирани в София. Аз смятам, че потенциалът за развитие на нови молове в България е изчерпан.
Това, което е различно като концепция, са ритейл парковете с тяхното удобство и големи търговски площи. Поради това те привличат интереса на инвеститорите и наемателите, които могат да оптимизират разходите си и така да предлагат стоки на по-ниски цени. За клиентите предимствата са ясни - спират, пазаруват и си тръгват без губене на време, което неминуемо се случва в моловете. В България има потенциал за развитието на ритейл парковете.
Трудно ли се намират подходящи терени за тях?
- Намирането на подходящи терени е едно от най-големите предизвикателства. Защото те трябва да отговарят на определени изисквания, локацията да е комуникативна, да има достатъчно пространство. В по-малките градове не са останали много терени, които да не са застроени или да не е сменено предназначението им.